Isnin, 2 Jun 2014

Masanya Aku Tukar Timing Belt Mitsubishi TRITON Sendiri


Assalamualaikum whb.... 
Fuuhhh masih sakit segala sendi mendi dan otot2 aku.. Baru kelmarin siap kerjaku yang saya fikir inilah kerja paling rumit dan paling berbahaya terhadap enjin Mitsubishi Hyper Commonrail TRITON 4X4.. Enjin yang terpasang didalam kerangka kereta ini adalah sama jenisnya dengan enjin jentera-jentera Mitsubishi yang pernah menjuarai Perlumbaan Lasak Rally di mana sahaja acara tersebut diadakan.

Kenapa saya mau tukar Timing Belt keretaku sendiri...? Tentu ada sebabnya... mulanya kata hati mengatakan bahawa saya perlu sudah menggantikan timing belt Triton ku kerana... ya la kalau tiba-tiba saja dia putus? kos meningkat 10 kali ganda akibat komponen dalaman enjin akan berantakan..faham-faham saja la..

MULA-MULA
Harga Timing Kit Triton?? Saya tanya semua kedai di Daerah Ranau.. Saya mengeluh.. Saya cari di Mudah.my dan lelong.com , lagilah saya mengeluh.. mahal gila... hampir seribu... 
Saya pergi google.com taip keyword mau cari jualan timing belt, maka saya jumpalah orang ni.. nama dia saya tak ingat tapi whatsapp nya 0176560616 . harga untuk Triton 4WD ialah RM550 dan RM20 kos pos. 

Jam 11.00am 24MEI2014 saya mula contack dia. Petangnya transaksi bayaran berjaya dibuat. Hari Isnin kemudian barang dikirimkan. 

 

Inilah kotak Timing Component Kit Triton yang telah saya terima pada 29MEI2014 jam 10.00 Pagi dan saya sendiri collect di pejabat pos Daerah Ranau.



Ini dia apa yang ada dalam kotak itu. Inilah juga apa yang diperlukan untuk service timing belt Triton anda.

LEPAS TU ??

Pada 30MEI2014 jam 8.00 pagi saya pun mulakan operasi bedah bahagian hadapan tempat letaknya timing belt tersebut. Fuuuh bukan mudah.. bukan macam tukar tayar pancit... kena buka semua benda ni... na tengok gambarnya apa2 yang mau dicabut..
Tapi bagus juga ya kalau dicabut semuanya.. maka service semuanya laa... ini laa yang saya buat.. menyelam sambil minum... sambil tangkap ikan garap lagi.. hehe tuntul pun dapat..


APA PERALATAN / TOOL KIT YANG DIPERLUKAN ??
Tangan yang sihat, otak yang bergeliga, anggota badan yang stabil, sedikit kemahiran/asas, minuman segar, kotak ERA atau PREMIUM serta macis, dan tool kit. Bamboola Doll tidak diperlukan hehe

Boleh pasang radio kereta triton anda sambil buat kerja, batri tak cabut punn.. cuma kasi peeelan la sikit nanti batri weekk..( sya pasang 1 hari sama2 subwoofer batri tidak weeek)

GAMBAR KEDUDUKAN TIMING BELT TRITON






LAGI SATU HAL ???
 TENGOOK ni benda satu ni.. apa nama dia ya, mungkin belt spring absorber mangkali. tapi rupa dia macam tu absorber motorsikal baa.. Fungsi dia mengencangkan atau mengetatkan tali sawat secara spring dan absorber. MASALAH dia, benda ni saya tidak tahu dah rosak, jadi tidak ada persediaan langsung untuk tukar benda ini. lagi pula saya buat kerja repair and restore (kasi rosak dan kasi baik) ini di GARAJ BELAKANG RUMAH. Jadi faham2 je lah macammana mau lari pigi Hap Seng Heng, Prikaya di KK sana. Ranau belum tentu ada.. JADI, Saya modipaid (modify) saja la ikut hati saya...guna grender kasi potong sikit syaf tundul2 tu dan pasang balik, biar ada ketat sikit lagi. Lepas tu saya ambil gambar, dan cari part ini nanti di Inanam ka, Penampang ka atau di Kota marudu.

APA CABARAN ??
huuh.. mana ada benda yg tiada cabarannya..
1. Buka 'main pulley' tu kena guna puller yg sesuai (nasib bek si Johs ada tu benda).
2. Waktu pusing kasi buka bolt nat 'main pulley' ter ikut pula tu pulley dia pusing.. kasi masuk gear pun tidak boleh.. last2 saya welding besi bentuk F sebagai penahan...
3. Waktu buka mula2 byk peluh keluar... terutama kena save radiator tu agar jangan kena calar sebab lembut saja.
4. waktu mau tukar tu bearing yg ada spring di timing belt yg kecil tu, dua allen key no.6 saya terpulas..tidak boleh buka. last2 saya kasi buka saja penutup (bearing cap) dan kasi isi griss. sb dia masi ok cuma gris hampir kering.
5. waktu pasang timing belt yang panjang tu, balik2 terlepas..dah pasang pula..tak ngam satu gigi.. hehe
6. hampir siap, mau pasang belting utama tu, kena pakai jek...
7. Bila siap, kena isi air radiator...
8. Suda betul2 siap, dalam keadaan betul2 panat, kena kemas semua benda mcm part yg kena ganti, alat tangan, dan macam2 lagi la.
9. Dah betul2 siap? kena uji.. cabaran dup dup dup lagi jantung silap sikit nggook.. start enjin.. kasi panas.. injak minyak... dan dengar bunyi aneh...kalo silap pasang.... goreng balik la uiiiii..
10. Haa suda siap boss... aiikk?? siapa mau bayar gaji /upah ni kalo buat sendiri.... bayar sendiri saja laa... pigi beli makanan dan itu la upah ko sendiri tu hehe

LAGI ??
Brapa lama saya siap : 30MEI2014 dari jam 8.00AM hingga 6.00PM sambung lagi 31MEI2014 jam 7.00AM hingga Jam 12.00t/hari. 
knapa lama sangat ? Ya kalo mekanik orang lain.. siap bosss diabilang baru 1 jam.. tapi saya lain... saya kasi bersih semua bahagian yang dibuka, tembak dengan compresor car wash, termasuk rerumah timing belt triton tersebut. siap tiup lagi dengan air compresor. Semua cover2 kana cuci, yang tidak ngam kasi ngam, bearing2 kasi griss, lepas tu kasi set dua timing belt tersebut kasi ngam betul sama tu marking. kalau tidak ngam,, mampusss la...
Dua kali lagi start kereta (kereta lain) pergi pinjam alat tool kit yang sesuai saaana tempat si Johs..lebih kurang 1 km juga rumah dia tu dari rumah saya. Lepas tu minum-minum lagi, layan anak2 lagi yang suka mengacau, dan macam2 la... 

KESIMPULAN ??
In My Opinion Saja ah... Kalo buat sendiri semua dibuat perpect sebab kereta sendiri baa.. biar lambat siap asalkan ada UMMMPPP...
(Sia takut juga la lambat siap atau tidak siap langsung, istri hamil masuk minggu 37 sudah, hampir2 sudah mau beranak.. kalau time tengah repair tu mau pi hosptl.. ada juga dah tu kereta si Roslan yang Trooper nga, tidak berapa bagus baitu.. lain la kalau triton ni..)

OK dah siap.. Ni ready suda mau pigi TEST!! Sendiri uji saja..
Dari mula buat saya sendiri saja teda org lain bantu.. Istri saja la yg bantu buat jus oren yg ada amoi2... hehe 
Kluar dari garaj mula hujan sudah....Ptg ni mau pigi tengok tu kebun sayur.. kalau dapat mau pigi kasi baja tu sawit... besok mau balik saana Kg. Himbaan...
 ok.. wassalam.. 
gunsuun@gmail.com emel sia.. 

tag;  cara tukar timing belt Triton Mitsubishi 3.2 dan 2.5 Triton VGT Timing Component Kit For Mitsubishi Triton Japan Thailand
Teknik buka pasang timing belt Triton 4X4 4WD Catatan mekanik pengalaman membuka timing belt Triton
Pantang Larang Timing Belt Triton Cara penjagaan Triton Tip menggantikan Timing Belt Triton 
kelab triton Borneo Triton Club How to change Timing Belt Triton