Sabtu, 27 November 2010

Satu Teknik Agar Postingan Blog Tidak Boleh Di Copy-Paste

Tutorial ini adalah tutorial khusus untuk blog berplatform wordpress, namun ada juga yang dapat di terapkan hanya untuk blogger. Mungkin sudah tidak asing lagi bagi kita apabila artikel kita di copy-paste oleh blog lain, memang sebenarnya boleh saja kita copy-paste isi postingan suatu blog bila di izinkan oleh penulisnya, atau dengan meletakkan link sumbernya.
Tetapi bagi kita yang tidak mahu mengizinkan blog kita di copy-paste oleh orang lain, kita boleh membuatkan agar blog kita tidak dapat di copy-paste. Ok, berikut panduan agar postingan kita terlindung dari copy-paste.

1. Masuk ke blogger lalu pilih “Design” kemudian “Add page element” dan selanjutnya pilih “HTML Javascript”
2. Lalu masukan code yang berwarna merah berikut : (DISABLE KLIK KANAN) (WORDPRESS DAN BLOGGER)
<SCRIPT language=JavaScript><br /><!– http://www.spacegun.co.uk –><br /> var message = “function disabled”; <br /> function rtclickcheck(keyp){ if (navigator.appName == “Netscape” && keyp.which == 3){ alert(message) ; return false; } <br /> if (navigator.appVersion.indexOf(“MSIE” ) ! = -1 && event.button == 2) { alert(message); return false; } } <br /> document.onmousedown = rtclickcheck;<br /></SCRIPT><br />
Keterangan : Sila edit perkataan  “function disabled” di coding di atas dengan ayat sendiri apa sahaja. Contoh,” Sorry ya tidak boleh di copast ^^” atau dengan tulisan lain.
Atau boleh juga dengan mendisable artikel kita agar tidak dapat di blok/di select, untuk caranya silakan masukan code berikut: (BLOGGER)

1. Masuk ke blogger lalu pilih “Design” lalu pilih “Edit HTML”, kemudian Ceklist Expand Widget Templates.
2. Backup dulu coding yang belum di apa-apakan, supaya kalau terjadi kesalahan kita masih boleh mengembalikannya seperti semula.
3. Cari tulisan </head>, Setelah tulisan tersebut ditemui maka copy-paste lah coding dibawah ini, dan tepat selepas “tulisan” </head> tadi.
<!– ######## Disable Select ########–> <script language=’JavaScript1.2′> function disableselect(e){ return false } function reEnable(){ return true } document.onselectstart=new Function (”return false”) if (window.sidebar){ document.onmousedown=disableselect document.onclick=reEnable } </script> <!– ######## End of Disable Select ########–>
Maka untuk selanjutnya artikel anda tidak lagi dapat di copast :) .
Sumber:   HasiAulia.Net 

Cara Agar Artikel Tidak Di Copy-Paste, Kaedah Mengatasi Masalah Copy Paste Postingan, Bagaimana Supaya Artikel Dan Post Anda Tidak Di Salin Rompak Cetak Rompak, Anti Copy Paste, Panduan Mendisablekan Postingan Anda, Tutorial Cara Supaya Artikel Tidak Boleh Di Copy Paste.