Ahad, 27 November 2011

7 'Wilayah Terlarang' Lelaki Yang Harus Wanita Ketahui!

Siapa bilang LELAKI adalah makhluk berhati besi yang tak akan terusik perasannya? Sekali saja anda menyinggungnya dalam 7 perkara ini, nescaya ia akan terasa atau lebih parah lagi ia langsung pergi dari sisi anda. Berikut ini adalah 7 perkara yg harus wanita ketahui agar dapat menjaga perasaan si dia.

Pekerjaan
Michael Gurian, penulis buku The Male Brain menyatakan lelaki kerap menempatkan kerjayanya sebagai suatu hal yang ‘sakral’ dan tak tersentuh oleh sesiapapun. Pekerjaan adalah cara lelaki mengekspresikan diri dan salah satu caranya untuk mengungkapkan perhatian kepada keluarga. “Jika ada seseorang, siapapun itu yang meragukan, apalagi menghina kerjaya yang diceburinya, biasanya lelaki akan bersikap defensive atau bahkan mungkin meradang,” kata Gurian. So girls and ladies jangan cuba menyinggung perkara yang ini.

Barang-Barang Peribadi
Kebanyakan lelaki, barang-barang peribadi seperti henpon, dompet, fail dan beg kerjanya adalah wilayah peribadi yang tidak boleh dilanggar. Meskipun barang-barang itu terselerak begitu saja, siapapun tidak diperkenankan mengintip isinya sebelum mendapat izin darinya. Oleh yang demikian, tidak hairanlah mereka sangat menjaga barang-barang peribadinya ini. Apatah lagi, jika isinya berisi jejak-jejak kecurangan...

Keluarga
Steve Biddulph, penulis buku Raising Boys menyatakan bahawa keluarga adalah bentuk keterikatan lelaki yang pertama terhadap kehidupan. Kerana itu, pada umumnya seorang lelaki sejak kecil memikul tugas sebagai pelindung bagi sesiapapun dan menempatkan diri sebagai pembela keluarga. Jadi kalau tidak mau dia meradang, jangan cuba mengusik wilayah ini, terutama berkaitan dengan ibunya. Menurut Biddulph, lelaki memang memiliki kecenderungan emosi yang lebih tinggi terhadap ibunya, berbanding ayah.

Koleksi
Laki-laki adalah kanak-kanak abadi! Mungkin anggapan ini ada benarnya. Ketika kita para remaja sudah meninggalkan boneka Barbie, si dia masih saja bertahan dengan koleksi kereta-kereta kecilnya. Bahkan tak sedikit lelaki yang masih menyimpan rapi koleksinya hingga mereka berumah tangga. Ia akan menganggap anda telah melanggar privasinya jika anda mencuba mengutak-atik koleksinya.

Teman-Teman
Salah satu resepi hubungan asmara menurut Allan dan Barbara Pease, penulis buku Why Men Don’t Have A Clue & Women Always Need More Shoes!, adalah jangan terlalu menyibuk hal teman hangout pasangan anda. Dia antara sesama lelaki terbentuk suatu hubungan mirip persaudaraan yang biasanya sukar difahami oleh kaum Hawa. Kerananya, berbanding anda mengawal dan mengatur siapa saja kekasih anda boleh bergaul, lebih baik anda berusaha memenangkan cinta pasangan anda dengan cara mengambil hati para sahabatnya. Asal jangan hujungnya Pagar makan padi ya!!

Idealisme
Apapun bentuk idealisme dalam memegang prinsip hidup, religi atau semata-mata kesenangan dalam melakukan sesuatu, pada dasarnya lelaki senang apabila orang lain mampu menghargai dirinya dan menerima sudut pandangnya. Bila wanita sedang berkencan dengan seorang yang humanis, misalnya jangan paksa dia menerima tawaran bekerja di sebuah perusahaan yang terkenal amat profit oriented dan tidak memiliki program ‘balas budi’ terhadap lingkungan, kerana wanita akan dianggap campur tangan urusannya.

Size Mr.P
Yang satu ini tiada tawar-menawar lagi. Meski malu-malu mengakuinya, Mr P adalah point paling dominan dalam menentukan kejantanan dan bahkan harga diri seorang lelaki. Sekali waktu anda menghina kemampuannya diatas ranjang termasuk mengolok-olok ukuran Mr.P, berkemungkinan anda akan langsung kehilangan respek darinya dalam hitungan detik saja. Mencintai seorang lelaki adalah kegiatan satu pakez dengan mencintai ‘adik-kecilnya’ itu.