Khamis, 5 Jun 2014

Pokok Terbesar Di Dunia

Kalau mahu mencari pokok gergasi, datanglah ke Amerika, tempatnya di Giant Forest, Taman Nasional Sequoia, Amerika Syarikat. Disana hidup salah satu fenomena alam pohon yang sangat besar. Nama pohon ini diambil dari nama seorang pimpinan Perang Saudara Amerika, Jeneral William Tecumseh Sherman. Pohon ini pernah dianugerahkan sebagai pohon terbesar di dunia pada tahun 1931. Umur Pohon ini dianggarkan lebih kurang 22 Abad, dan memiliki Volume kayu 1487 m³.

Tinggi (dihitung dari tanah) pokok ini adalah 83.8 meter. Sementara ukur keliling batang di tanah adalah 31.1 meter. Perhatikan gambar dibawah untuk membandingkan besarnya pokok raksasa tersebut dengan manusia dewasa :

fenomena alam pohon terbesar di dunia


Namun di benua Afrika ternyata ada yang lebih raksasa dan dinobatkan juga sebagai  pokok terbesar di dunia, yang diberi nama Baobab. Boabab disebut juga Tree of Life (pokok Kehidupan) kerana pokok ini berumur panjang, mencapai 800 tahun. bahkan pokok Boabab dalam gambar dibawah dianggarkan berumur 15 abad.


fenomena alam

Baobab dapat menyimpan 300 liter air sekaligus selama musim hujan yang sangat jarang terjadi di Afrika, pokok ini dianggap keramat di daerah asalnya kerana mengingatkan penduduk tentang nenek moyangnya. Pokok ini juga terkenal kerana salah satu Formasi Baobab di Madagaskar yang paling terkenal dan mendapat publisiti secara massal setelah menjadi subjek The new 7 Wonder Nature.



Kalau pokok-pokok ini berada di Malaysia  mungkin sudah lama hilang di tebang kemudian dieksport keluar negeri dalam bentuk beroti bundle atau mungkin papan. Faham2 sahajalah berapa banyak 'kapsit' antara menteri-menteri kita dengan tauke-tauke balak yag telah banyak menggondolkan bumi bertuah kita ini..walahualam...