Jumaat, 16 Jun 2017

Berdating malam-malam dengan bidadari dan anak-anak lepas tarawih..sejuk malam Ramadhan ini..

Berdating malam-malam dengan bidadari dan anak-anak lepas tarawih..sejuk malam Ramadhan ini..malam-malam LailatulQadar..

Bidadari kata, abang jom kita pusing-pusing untuk Allah sayang.. Kami siap-siapkan duit rm10 banyak-banyak...saya memang banyak duit rm10..duit jual buku selepas ceramah...semua anak tak sabar..jom ayah..jom jom...

Sampai di sebuah petronas. Saya pegang tangan bidadari. Masing-masing dapat 5 keping seorang. Berebut-rebut siapa habis dulu. Pusing belakang petronas ada seorang anak kecil lagi bentang alas jual keropok dekat dengan tandas dan drive thru mcD....sebak tengok adik tu. Ya Allah..

Anak saya 2 orang bagi rm10 seorang..sambil cakap doakan kami yer supaya Allah sayang. Supaya dapat masuk syurga sekeluarga..

Anak saya tanya ayah kenapa dia kerja malam-malam ayah. Kecil lagi...cian dia..ya Allah..anak saya seorang tu menangis..

Jawab saya begitulah anak...nasib semua orang berbeza-beza. Anak kecil seorang diri duduk situ. Bahayakan...tapi begitulah hidup orang bila sempit dan susah..sebab tu Allah perintah kita ambil tahu dan bangunkan orang lain...doakan orang lain..

Sedih tengok adik kecil tengah-tengah malam sibuk cari rezeki buat keluarga..ya Allah...berjuta rahmat kau beri pada anak ini berilah juga kepada kami sekeluarga...

Lepas tu ada 3 orang pakcik makcik thailand jual keropok. Tolong adik beli 1..kami masing beri rm10 seorang. Masing-masing sebut nama minta pakcik makcik itu doakan...

Kata mereka, ustaz anak kami belajar pondok di madrasah. Perlu duit..maaf yer....sedih rasa....dalam hati saya...yer pakcik...jauh-jauh datang cari rezeki...berjalan ke sana sini malam-malam..ya Allah..

Jawab saya yer betul abang. Saya percaya..Allah sayang abang. Jaga solat awal waktu rajin cari rezeki. InsyaAllah Allah bantu abang dan kakak...

Sambil jalan lagi tengok orang jual nasi lemak rm1. Sedih lak rasa..suka tengok pelbagai usaha cari rezeki halal...anak saya beli guna rm10 tu..beli 20 bungkus...sampai di sebuah guard ada beberapa orang saya kata baru beli depan tu..saya bagi pada abang yer...saya berhenti 3 guard kawasan rumah..

Terima kaseh ustaz. Terima kaseh ustaz....

Duit lebih bagi pada kakak letak dalam tabung sedekah..nanti masuk dalam tabung syria palestin dan tabung khuruj di jalan Allah..

Anak-anak kata bestnyaaa umi..bestnya ayah...nanti kita buat lagi yer...yer anak..ada rezeki setiap malam kita pusing-pusing belanja untuk Allah sayang..memberi untuk Allah sayang..

Dalam kita senang dan menikmati makanan berbuka dan sahur. Kita berpuasa..Allah nak letak dalam.hati kita rasa cinta dan hargai keluarga. Hargai orang miskin dan anak yatim. Bahagia tengok orang tersenyum. Kesedihan mana-mana orang juga kesedihan hati kita..

Dalam Al-Quran Allah ceritakan penipu dalam agama antaranya yang tak suka tolong orang miskin dan anak yatim. Bahkan tak suka tengok orang tolong orang msikin  dan anak yatim. Nasib setiap orang tak sama. Setiap orang diuji. Diuji dengan kemiskinan kesusahan itu berat. Tetapi diuji dengan kekayaan dan kesenangan lagi berat. Kerana hati mudah lalai dan lupa diri. Mula terasa ini saya punya. Itu saya punya. Sebenarnya dalam harta kita ada hak isteri. Hak mak ayah. Hak anak anak. Hak adik beradik. Hak orang miskin. Hak anak yatim...

Abdullah b jaafar pernah tengok ada peniaga gula besar dari luar terlalu sedih kerana perniagaan tak untung. Abdullah b jaafar beli semuanya senyap-senyap. Kemudian gula itu diagihkan pada orang miskin...sedih cerita sahabat rhum. Berniaga pun untuk Allah sayang.

Saidina Umar ra hampir setiap malam mencari orang miskin dan susah. Orang yang perlu bantuan...masakkan untuk keluarga tu..bahagia tengok anak-anak mereka bermain-main...cintakan anak-anak..

Ya Allah ampuni kami semua. Dalam kami kenyang dan hidup selesa ada orang susah dan tiada makan dan tempat tidur. Maafkan kami. Gunakanlah kami sedikit untuk jadi asbab kebaikan dan hidaya.

h-ebit lew